کرم های تقلبی حلزون


کليد واژه ها : کرم حلزون + آگهي هاي تجارتي صدا و سيما + بازرسان اداره کل نظارت بر مواد آرایشی وزارت بهداشت + شرکت سپيده ماهان + عصاره حلزون + ماده الانتویین
به نام ايزد پاک سرشت و با درود به خاک کهن ايران زمين و پرچم مقدس اش و عرض ادب و احترام به هموطنان گرامي به خصوص ياران و خوانندگان همدل و صميمي و دلاور مردان نيروهاي مسلح و ارتشيان قهرمان مطلب اين پست را تقديم حضورتون مي کنم . اميدوارم مورد قبول قرار گيرد .
به بهانه مقدمه ...
مدت هاست مردم شريف ايران با تبليغ خسته کننده و طولاني محصولي بنام " کرم حلزون " در تمام شبکه هاي تلويزيوني مواجه اند که به ادعاي توليد کنندگانش در تهيه و ساحت آن از عصاره حلزون و ماده معجزه گر " الانتوين " بهره جسته اند ! تکرار پشت سرهم و غير متعارف تبليغ فوق آن هم در تمام ايام شبانه روز و تعرفه هاي نجومي آگهي هاي تجارتي در رسانه ملي کم کم اين پرسش رو در اذهان عموم و اصحاب رسانه بوجود آورد که چه افراد و با چه بودجه اي پشت اين کالا قرار دارند !؟ جالب اين که پيش از آن " برند " ي دقيقآ به همين نام و شکل و شمايل از شبکه هاي ماهواره اي خارج از کشور تبليغ و به فروش مي رفت ! اصرار به ادامه تبليغات کسل کننده و عدم اهميت به بازخوردهاي منفي در جامعه که به اصطلاح کارشناسان مربوطه به " ضد تبليغ " بدل شده بود ، باعث بروز انتقاد هاي جدي در رسانه ها خصوصآ در دنياي مجازي شد . از اين رو بنده هم در مقام روزنامه نگاري مستقل از دو زاويه قضيه رو به چالش کشيدم . ابتدا با مخاطب قرار دادن آقاي ضرغامي در باره سقف تبليغات در رسانه ملي از وي پرسيدم . زيرا براي من پذيرفتن اين واقعيت دشوار بود که چرا کارشناسان واحد بازرگاني سازمان صدا و سيما به تآثيرات منفي و ضد تبليغ اين آگهي تجارتي در بين مردم اهميتي نمي دهند !؟؟
واکاوی یک تخلف و انتظار جامعه
همان طور که اشاره کردم مطلبي با عنوان " مرز تبليغات تلويزوني کجاست !؟ " اسفند ۱۳۹۱ در تارنمايم منتشر کرده و به دست اندرکاران رسانه ملي عرض کردم :
صرف نظر از کيفت خوب يا بد کرم " حلزون " يا اين که ايا داراي استاندارد هاي لازم است يا خير ؟ قصد دارم از زاويه اي ديگري به اين قضيه بپردازم . باور کنيد من واقعا نمي دونم روي چه حساب و کتابي رسانه ملي اقدام به پخش طولاني و پشت و سر هم تبليغ اين کرم مي کند !؟ آيا در ان سازمان عريض و طويل يک کارشناس تبليغات دلسوز پيدا نمي شود که به آقايون ياد اوري کند که اين رسم و روش پخش تبليغات نيست !؟ و روي اعصاب مردم بد جوري تاثير منفي بر جاي مي گذارد !؟ در کجاي دنيا دم به دقيقه با قطع برنامه هاي تلويزيوني ، يک تبليغ تکراري و بي محتوايي رو پخش مي کنند !!؟ اصلا بلانسبت گور باباي ساير نقاط دنيا ، فکر نمي کنند پخش يک آيتم طولاني هر چند هم زيبا و جذاب باشد با تکرار هاي پشت سر هم جذابيت و تآثيرش رو از دست مي دهد !؟ آيا اين است مفهوم مبارزه با برنامه هاي مخرب ماهواره هاي فارسي زبان !!؟؟ اخه هر چيزي رسم و رسوم خودش رو دارد . اين که نمي شود هر زمان صاحب يک کالايي سر کيسه رو بدون حساب و کتاب براي تبليغات در اختيار شما قرار دهد ، بدون کارشناسي هاي لازم مرتب آن را پخش نماييد . پس جايگاه و حريم مخاطبان و بيندگان چه مي شود ! يادمه سال ها پيش که تازه تکنولوژي رنگ آميزي اتوبوس هاي شرکت واحد راه اندازي شده بود ، اون ها هم مثل رسانه ملي از هول حليم افتاده بودند توي ديگ ! و بدون هيچ گونه مطالعه اي حتي از شيشه هاي اتوبوس ها هم نگذشته بودند ! و با تجاوز نقاشي تبليغاتي به حريم ديد مسافران ، عملآ حق و حقوق اون ها رو نقض کرده بودند !
سپس براي نشان دادن کذب بودن ادعاي حضرات سراغ سايت " پايگاه جامع اطلاع رساني پزشکي " رفته و نظر دکتر " طباطبايي " متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه پزشکي تهران در باره ادعاي معجزه کرم هاي حلزون رو درج کردم :
متأسفانه شبکههاي ماهوارهاي فارسي زبان خارج از کشور از طريق تبليغات مکرر و مداوم موجب فريب مردم ميشوند. اين محصولات غيرمعتبر و فاقد تاييديه از مراجع ذيصلاح بهداشتي کشور سازنده هستند و در ايران با تبليغات فراوان، خارج از سيستم توزيع دارو و محصولات بهداشتي و فقط از طريق يک شماره موبايل به فروش ميرسند. متأسفانه کسانيکه اين کرمها را ميخرند، پس از مصرف نه تنها نتيجهاي نميگيرند بلکه براي رفع عوارض نامناسب آنها روي پوستشان، راهي مطب پزشک متخصص پوست ميشوند. چون فرد فروشنده در ايران ناشناس است، به سرعت شماره موبايل خود را تغيير ميدهد که قابل تعقيب قضايي نيست. من خودم به عنوان متخصص پوست تاکنون در مجلات معتبر اين رشته، نامي از اين کرم حلزون نديدهام و اين از همان محصولات غيرمعتبر است .
در ادامه نگاهي گذرا به ساير نقد هاي مفيد در اين زمينه انداحته و به نقل از " تسنيم " نوشتم :
و اما خبر گزاري رسمي "تسنيم " پا را فراتر گذاشته و رسمآ به نقل از کارشناسان سلامت نوشته است { هنوز در جهان هيچ کرمي به صورت علمي توليد نشده که بتواند تمام مشکلات پوستي را از بين ببرد !! } اين رسانه در بخش ديگري از گزارش خود از زبان " حسين صيرفي " يکي از کارشناسان چنين نوشته است { به هيچ عنوان مردم معضلات و مشکلات پوستي خود را بر مبناي تبليغات صدا و سيما حل نکنند . مثلآ مردم به کرم هايي که باعث افزايش مو و از بين رفتن چروک پوست مي شود را توجه نکنند چرا که بسياري از توليد کنندگان اين مواد بيشتر به دنبال سوداوري و اقتصاد هستند و افرادي که توليد کننده اين ترکيبات هستند با مراکز تحقيقاتي هماهنگ نکرده باشند } صيرفي در باره " کرم حلزون " تآکيد کرده است که { به عنوان مثال اثر کرم حلزون بر مبناي مسايل علمي استوار نيست . و اين گونه تبليغات ، گراه کننده هستند . و در بسياري از موارد ممکن است مشکلاتي را براي مصرف کننده ايجاد کنند }

کرم حلزون ، بدعت گذار آگهي هاي طولاني .. !
متآسفانه با انتشار نقد هاي سازنده فراوان و هشدار هاي متعدد در رسانه هاي مکتوب و مجازي ، رسانه ملي نه تنها به خودش زحمت تحقيقي ساده در باره صحت ادعاي توليد کنندگان محصولات کذايي " کرم حلزون " رو نداد ، بلکه باعث بدعتي جديد در پخش طولاني آگهي هاي تجارتي در شبکه هاي مختلف سازمان صدا و سيما هم شد ! اگه يادتون باشه قبلآ به ندرت شاهد پخش اگهي هاي طولاني در تلويزيون بوديم . تنها در زمان هاي خاصي ( مثل ايام تعطيل ) رپرتاژ آگهي پخش مي شد که بيشتر با هدف فاصله گذاري و استراحت مخاطب براي آماده شدن آن ها براي برنامه اي ديگر بود . اما با شل کردن سر کيسه توسط سازندگان " کرم حلزون " و سود اوري راحت براي شرکت هاي تبليغاتي طرف قرارداد سازمان و فراموش کردن اصول اوليه و استاندارد آگهي هاي تجارتي همچنين جايگاه و حق و حقوق مخاطبان و .. بدعتي جديد در اين زمينه شکل گرفته و با ورود تبليغات طولاني ساير محصولات همين حضرات مانند " تن تاک " و .. کم کم ذائقه مخاطبان رو براي تبليغات بسيار طولاني اماده مي کنند ! اما شکر خدا اين بار " در " بر روي پاشنه هميشگي نچرخيد !
وقتي ورق بر مي گردد !
طبق معمول ديشب طي وبگردي هاي شبانه ام خبري مسرت بخش از " سايت تابناک " نظرم رو جلب کرد . و آن چيزي نبود جز " تقلبي بودن کرم هاي حلزون " ! خدا شاهده بقدري از مشاهده خبر فوق خوشحال شدم که حد و مرز نداشت ! باور کنيد من از همون اول هم مي دونستم ادعاي حضرات کذب محض است . و در مطلبي هم که به نقد اين محصول پرداختم از راه هاي گوناگون سعي کردم حساسيت مقام هاي مسوول خصوصآ اهالي صدا و سيما رو به غير معتبر بودن آن جلب کنم . اگر چه رجاي واثق دارم خود آقايون از نحوه هزينه کردن کلان براي محصول کذايي همچنين اصرار به ادامه تکرار و باز هم تکرار در فواصل تمام برنامه هاي شبکه هاي مختلف پي واقعيت برده بودند ..
اصل قضيه چي بود ..!؟
« کرم حلزون اصل » ؛ این شعار که پیشتر به گوش بینندگان ماهواره آشنا بود، مدتی است که به مدد تبلیغات گسترده در شبکه های مختلف صداوسیما، تا دورترین روستاهای کشور هم نفوذ کرده و این بار نه تنها از اعجاز استفاده از آن سخن به میان میآید، بلکه بر "ایرانی" بودن آن، تاکید مشددی میشود تا شرایط برای کلاهبرداری در مقیاس کلان فراهمتر از هر زمانی شود !
به گزارش « تابناک »، شنبه هشتم تیرماه جاری، بازرسان اداره کل نظارت بر مواد آرایشی وزارت بهداشت به سمت کارخانه " پالیز طب شرق " در کرج، جایی که " کرم حلزون و نیو تودی " به سفارش شرکت « سپیده ماهان » تولید میشد، حرکت کردند و پس از سپری شدن زمانی کوتاه، نتیجه بازرسی نشان داد که هیچگونه سندی مبنی بر وجود مواد اولیه " عصاره حلزون " و همچنین ماده " الانتویین " در انبار و یا خط تولید کارخانه وجود ندارد. اداره بهداشتی-آرایشی دانشگاه علوم پزشکی کرج ( البرز ) محل دیگری بود که بازرسی شد و البته آنجا هم مدارکی برای اثبات ساخت و آزمایشات کنترلی چنین فرمولی یافت نشد تا معلوم شود که ظاهرا کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز چشمان خود را بر همه چیز بسته و نظارتی روی صدور پروانه و فرایند تولید نداشتهاند تا به این ترتیب راه برای تقلب و فروشی بیش از 100 میلیارد تومان در سال برای چند نوکیسه هموار شود. با آشکار شدن این حقایق، کمیته فنی و قانونی آرایشی بهداشتی وزارت بهداشت که گزارش بازرسان را دریافت کرده بود، بلافاصله پروانه محصولات شرکت سپیده ماهان را باطل کرد و متعاقب آن، حق صدور پروانه ها را از دانشگاه علوم پزشکی البرز سلب نمود و در اقدام تکمیلی، سازمان غذا و دارو هم طی نامهای به تاریخ دوازدهم تیر ماه ( چهارشنبه گذشته ) به رئیس سازمان صداوسیما، خواستار توقف تبلیغ محصولات شرکت سپیده ماهان شد .

سايت وزين " تابناک " در ادامه افشاگري ماهيت اشخاص پشت پرده ، نکات تازه اي از شيوه تقلب و شرکت هاي وابسته آن ها به شرح ذيل رو کرده و مي نويسد :
این نوکیسهها که بودند .. !؟
گزارش های دریافتی حکایت از آن دارند که در پشت پرده ماجرا ، آقای «م.ی» و خانم « ر.پ » ( اسامی نزد « تابناک » محفوظ است ) دو نفری بودند که در اولین تجربه کاری خود ، در نهم شهریورماه سال 82، یک شرکت " مسئولیت محدود " را به نام شرکت خدماتی و بازرگانی سپیده ماهان و با سرمایه اولیه دو میلیون تومان ثبت کردند. شرکتی که حتی توانایی خرید محلی برای خود نداشت و مجبور بود تا سال 90 چندین نوبت در محدوده خیابان آزادی تغییر آدرس دهد ؛ چه برسد به اینکه دارای کارخانه و تولید صنعتی باشد. ماجرای برملا شده امروز زمانی ابعاد حقیقی تر خود را نشان خواهد داد که بدانیم این شرکت در سال 90 اقدام به ثبت اسامی تجارتی زیر نموده است:

ثبت نام تجاری " حلزون " در میان آگهیهای ثبت نام تجاری توسط این شرکت، از این رو جالب توجه است که در بازرسی از کارخانه آن ، نه حلزونی مشاهده شده و نه عصاره و یا مواد برگرفته از آن !

برخی از آگهیهای ثبت " نام تجاری " که نشان از ادامهدار بودن برنامه مدیران شرکت سپیده ماهان برای عرضه محصولات قبلی با نام دیگر در آینده دارد
شائبه ارتباط با جریانات خارج از کشور
تولیدکنندگان کرمهایی با نام " حلزون " و " نیو تودی " سالهای متمادی حمایت مالی شبکههای تلویزیونی وابسته به جریانات برانداز نظام را در خارج از کشور به عهده داشته اند و با فروش کالای خود به صورت قاچاق در کشور، توانمندی سازمانهای نظارتی را برای جلوگیری از ورود و فروش این محصول به کشور را به چالش کشیده بودند . اینجاست که وقتی یک شرکت مسئولیت محدود که سالها در پستویی در حال دست و پا زدن برای تامین دو میلیون تومان حقوق موسسین و مدیران خود بوده، بدون هیچ سابقهای در تولید و برندی سازی تجارتی-آن هم در زمینه تخصصی حوزه سلامت،- ناگهان با چنین اعداد و ارقامی وارد فعالیت میشود، این شک را تقویت میکند که جریانی در پشت این حرکت قرار داشته و امثال مدیران این شرکتها، تنها بازیگرانی بیش نیستند. چه کسی به این محصولات مجوز داده است؟ صدور این مجوزها در زمان ریاست سابق سازمان غذا و دارو با همکاری معاونت سابق این نهاد در حوزه غذا و مشبهداشتی-آرایشی صورت گرفته که با ورود دکتر عباس حاجی آخوندی به این سازمان، به رغم مخالفت های برخی کارشناسان ، موضوع پیگیری و این تقلب آشکار گردید . در این نوع از تجارت که تجار یهودی در اروپا ، امریکا و آفریقای جنوبی مبدع آن هستند ، همانند شرکت های هرمی ، محصولات در بازار اصلی عرضه نمی شوند که مبادا مردم با دیدن و لمس کردن آن ها ، قادر به محک زدنشان شده و حتی نارضایتی خریداران از طریق زنجیره فروشنده ، توزیع کنندگان خرد و کلان و نهایتا شرکت ، قابل پیگیری مستقیم باشد ، بلکه تنها با نشان دادن کاتالوگهای فریبنده و فروش تلویزیونی و تلفنی، کالا به محل اقامت تری ارسال میشود.
برخی از آگهیهای ثبت " نام تجاری " که نشان از ادامهدار بودن برنامه مدیران شرکت سپیده ماهان برای عرضه محصولات قبلی با نام دیگر در آینده دارد
شائبه ارتباط با جریانات خارج از کشور
تولیدکنندگان کرمهایی با نام " حلزون " و " نیو تودی " سالهای متمادی حمایت مالی شبکههای تلویزیونی وابسته به جریانات برانداز نظام را در خارج از کشور به عهده داشته اند و با فروش کالای خود به صورت قاچاق در کشور، توانمندی سازمانهای نظارتی را برای جلوگیری از ورود و فروش این محصول به کشور را به چالش کشیده بودند . اینجاست که وقتی یک شرکت مسئولیت محدود که سالها در پستویی در حال دست و پا زدن برای تامین دو میلیون تومان حقوق موسسین و مدیران خود بوده، بدون هیچ سابقهای در تولید و برندی سازی تجارتی-آن هم در زمینه تخصصی حوزه سلامت،- ناگهان با چنین اعداد و ارقامی وارد فعالیت میشود، این شک را تقویت میکند که جریانی در پشت این حرکت قرار داشته و امثال مدیران این شرکتها، تنها بازیگرانی بیش نیستند. چه کسی به این محصولات مجوز داده است؟ صدور این مجوزها در زمان ریاست سابق سازمان غذا و دارو با همکاری معاونت سابق این نهاد در حوزه غذا و مشبهداشتی-آرایشی صورت گرفته که با ورود دکتر عباس حاجی آخوندی به این سازمان، به رغم مخالفت های برخی کارشناسان ، موضوع پیگیری و این تقلب آشکار گردید . در این نوع از تجارت که تجار یهودی در اروپا ، امریکا و آفریقای جنوبی مبدع آن هستند ، همانند شرکت های هرمی ، محصولات در بازار اصلی عرضه نمی شوند که مبادا مردم با دیدن و لمس کردن آن ها ، قادر به محک زدنشان شده و حتی نارضایتی خریداران از طریق زنجیره فروشنده ، توزیع کنندگان خرد و کلان و نهایتا شرکت ، قابل پیگیری مستقیم باشد ، بلکه تنها با نشان دادن کاتالوگهای فریبنده و فروش تلویزیونی و تلفنی، کالا به محل اقامت تری ارسال میشود.
برخی از آگهیهای ثبت تغییرات شرکت سپیده ماهان که نشان از تغییرات متعدد آدرس شرکت در طول چند سال داشته و حجم سرمایهگذاری و ارقام مالی آن را نشان میدهد!
ضرر ریالی صداوسیما چقدر بوده است؟
با آشکار شدن نقش عواملی که مجوزها را صادر کرده و نظارت را فراموش کرده بودند، نقش ضلع سوم ماجرا آشکار میشود؛ جایی که رسانه ملی به عنوان بازوی قدرتمند تبلیغ این کالا، رخ نمایی کرده و نه تنها سهم بزرگی در رقم خوردن این رویداد تلخ به خود اختصاص داده، بلکه از جهات دیگری، خود هم طعمه این کلاهبرداری واقع شده است . ماجرا از این قرار است که تعرفه پخش آگهی در صداوسیما برای محصولات ساخت ایران خیلی ارزانتر از محصولات وارداتی تعیین شده است و در کمال تعجب، در حالی که شرکت سپیده ماهان فقط پروانه ساخت کرم حلزون را در دست داشته و بقیه محصولاتش، وارداتی است، از تعرفه در نظر گرفته شده برای محصولات داخلی بهره برده است؛ موضوعی عجیب که با آرم "ساخت ایران" در بالای تبلیغات تلویزیونی محصولات این شرکت، خودنمایی میکرد اما کشفیات اخیر بر صحت آن خط بطلان کشید. این در حالی است که سازمان غذا و دارو در نامه خود اعلام نموده که تجهیزات تبلیغ شده این شرکت نه مجوز تولید داخل دارند و نه مجوز واردات! گزارهای به معنای نابود کردن تولید کننده داخلی در سال هایی که کمک به اقتصاد، محور اصلی شعار نظام بوده است. به عبارت بهتر، میتوان این گونه ادعا کرد که طی این مدت، شرکت سپیده ماهان میلیاردها تومان از پول صداوسیما (بیتالمال) را نیز در جیب خود گذاشته و با زدوبند با چند کارمند واحد بازرگانی این سازمان، مدارک جعلی دال بر "تولید داخل" را در پرونده جا دادهاند؛ البته این ضرر جدای از خسارت معنوی وارد شده بر اعتبار رسانه ملی نزد افکار عمومی است که پرداختن به آن در این مقال نمیگنجد. شائبه تبلیغ کالای قاچاق از رسانه ملی؟ اگر بازرگانی صدا و سیما خوش شانس باشد، باید کالاهای غیر تولید داخل این شرکت به هر شکل ممکن که شده، برگ سبز گمرکی داشته باشند چراکه در غیر این صورت باید گفت که از بدو تاسیس رادیو و تلویزیون در کشور، برای نخستین بار خواهد بود که کالای قاچاق از این رسانه تبلیغ شده و به فروش رسیده است.در صورت اثبات چنین تخلفی که مبنای آن "جعل سند پروانه تولید داخلی محصول" است، مدیران شرکت سپیده ماهان با مجازات های سنگینی مواجه خواهند بود. بازپس گیری حقوق خریداران دادستان بعنوان مدعی العموم با ورود به پرونده میبایست در صدد بازپس گیری پول خریداران برآید، چراکه گزارش بازرسان و رای کمیته فنی وزارت بهداشت تایید میکند که در ساخت و فروش کرم حلزون تقلب رخ داده و آنچه که ادعا می شده با چیزی که فروش رفته مطابقت ندارد و در این میان میلیاردها تومان از این تجارت(!) کسب مال شده است. گفتنی است که با توجه به ابعاد گسترده ماجرا، در گزارشهای تکمیلی بعدی به ریشه یابی جنبههای دیگر این موضوع خواهیم پرداخت.
چند پرسش از مسوولان مربوطه ..
اگر چه سايت " تابناک " مسووليت اين تقلب رو به گردن " وزارت بهداشت ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان صدا و سيما " انداخته و از آن با عنوان " گاف مشترک " اين سه نهاد نام برده است . اما پرسش من از مسوولان مربوطه اين است .. " چه کسي پاي صدور مجوز توليد و پخش اين محصول تقلبي رو امضاء کرده بود !؟ " چرا سيستم هاي نظارتي ما ضعيف عمل مي کنند !؟ چرا در حوزه بهداشت ، سلامت مردم جدي گرفته نمي شود !؟ چرا رسانه ملي به اعتبار محصول شک نکرده بود !؟ چه کساني از رفتن اگهي هاي فله اي به روي انتن سود مي بردند !؟ چرا واحد پخش تلويزيون اعتراضي به طولاني بودن زمان آگهي هاي تجارتي و پخش غير متعارف آن ها نکرده است !؟ آيا پي بردن به تقلبي بودن کرم هاي حلزون و ساير محصولات بنجل و غير استاندارد مشابه نياز به تخصص ويژه دارد !؟ آيا روابط عمومي سازمان صدا و سيما بازخورد منفي مردم و واکنش تند اصحاب رسانه در مورد تبليغات غير اصولي فوق را به اطلاع مديران مربوطه رسانده بود !؟ و در پايان قانون چه مجازات هايي براي متخلفان در نظر گرفته است .. !؟
پخش اگهي " تن تاک " !!
بعد از رسانه اي شدن خبر تقلبي بودن کرم هاي حلزون و انعکاس وسيع آن در جامعه و افشاي وابسته بودن اسامي تجاري " تن تاک " به همراه ده ها نام ديگر که در بالا به ان ها اشاره شد ، متآسفانه تبليغات محصول " تن تاک " به همان شيوه طولاني و تکراري همين الان از تلويزيون پخش شد ! راستش من فکر نمي کردم بعد از اين همه هيا هو و اعتراض بر عليه تبليغات طولاني و کسل کننده ، رسانه ملي بي اعتنا به خواسته مردم همچنان همان رويه رو ادامه دهد .. ! شايد به زعم برادران صدا و سيما اين برند با آن محصولي که به ان اشاره شده است فرق مي کند ! شايد حساسيت و ضرر کرم هاي حلزون بيشتر از دستگاه هاي تن تاک است و لزومي بر جلوي پخش ان را گرفتن نيست .. به قول قديمي ها .. صلاح ملک خويش خسروان دانند .. در پايان توصيه مي کنم دوستان حتمآ به مطلبي که سايت تابناک در باره کرم هاي حلزون نوشته رو حتمآ مطالعه فرمايند . و يادتون باشه من خيلي وقت پيش در باره معتبر نبودن کرم حلزون به دوستانم هشدار داده بودم .. !
منبع : سايت تابناک + دلنوشته هاي يک کهنه سرباز

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .
بهروز مدرسی .
ای میل : Behrouz.journalist@gmail.com
https://www.facebook.com/behrouz.modarresi : فيس بوک
: آدرس وبلاگ جديدwww.amobehrouz.blogfa.com
: آدرس آرشيو مطالب حذف شده وبلاگ
http://web.archive.org/web/20130511134755/http://oldpilot.blogfa.com/posts/?p=1
از دوستان و خوانندگان محترم خواهش مي کنم براي دسترسي به وبلاگ ابتدا به لينک قديمي مراجعه فرموده و کامنت هاي خويش رو درج کنند . در صورت باز نشدن وبلاگ يا حذف دوباره مطالب ، از طريق لينک " عمو بهروز " پي گيري فرمايند .
این پست ساعت ۶ بامداد بتاریخ شانزدهم تیر ماه ۱۳۹۲ پایان یافت .
پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران 
سخني با شما ياران همدل
اخيرآ متوجه شدم " ميثم " حان که يکي از دوستان خوبم در دنياي مجازي است مدتي است حرف هاي دلنشين دلش رو در وبلاگي با عنوان " ز مثل زندگي " منتشر مي کنه . راستش رو بخواهيد حيف ام اومد شما رو در جريان اين امر نگذارم . لذا از شما ياران نازنين خواهش مي کنم براي حمايت از نويسندگان جواني چون ميثم عزيز حتمآ سري به تارنمايش بزنيد . با سپاس از شما بزرگواران .

آرشیو مطالب وبلاگ اینجا
سوم دی ماه 1331 در تهران بدنیا امدم .